Puan dan Makna Kawan Baginya

Oleh: Maya Emka




Pada suatu mase, Puan menjelma menjadi gadis remaje. Masa kanak-kanak t’lah habis dikecapnye. Masa kala main dan senda gurau seumpame udare, mudah didapat mudah pule dicerne. Tak banyak tuntut tak banyak cerite, kawan-kawan tiap hari bekumpul ape adanye. Namun mase itu t’lah habis. Kini dah mase baru, mase dimane alam pikirannye mulai muncul dengan gumam-gumam pertanyaan baru. Gumaman yang muncul dari perkare yang biase dan tadinye dapatlah pule diterima macam tu saje. Tapi kini tak, kini yang biase pun dah jadi tande tanye bagi Puan.

Tanda tanya itulah yang mengantar Puan menghadap emaknye untuk bertanye. Maka pergilah Puan menghampiri emaknye kala petang hari itu. Petang yang dikenang Puan sebagai petang nan damai selepas hujan yang masih menyisakan semilir angin dan bau tanah yang menguar masuk ke jendele. Di balik jendela itulah emak si Puan tengah menjahit kian panjangnya. Demi melihat emaknya yang asyik bekerja, hati-hati Puan menegur emaknye.

“Mak oi,” panggil Puan seraya duduk di kursi rotan samping emaknya.
“Ha, ape?” jawab emaknya sambil menoleh sekejap pada Puan.
“Mak, kawan sejati tu adekah?”
“Hei, ape hal kau betanye macam ni? Dari dulu kau main, banyak bekawan, datang-datang bertanye pule sejati tu ade atau tak,” cecar emak Puan.
Sambil memberengutkan wajahnye, Puan menjawab, “Memanglah, tapi nak betanye je lah, Mak.”
“Ye lah, tapi sekirenya ape maksud tanye kau tu?”
“Iye kan kalau dulu bekawan ye bekawan je lah. Tak banyak soal. Ramai-ramai, selalu besame. Rase itulah kawan sejati Puan. Kini ada beda tak dapat lagi dekat.”
Sejenak Puan terdiam dan bertanya,
“Memangnye kalau bekawan tu harus karena punya sesuatu yang same kah, Mak?”
“Nah.” Emak pun meninggalkan jahitannya dan duduk hadap-hadapan dengan putri bungsunya tersebut. “Dari dulu kau bekawan sama Salma, Zahara, Rasyid dan lainnye tu karena ade hal yang samekah?”
“Ade, suke main besame, jalan same-same, berenang same, tangkap ikan adu-adu pun besame.”
“Nah, lalu?”
“Itulah, kini kami dah masuk SMP. Tak lah lagi kami dekat macam dulu.”
“Tak dekat tu macam mane?”
“Kan kami kini pisah kelas, Mak. Zahara dan Rasyid masuk kelas unggul, Salma, Abdi dan Nisa ade di kelas sebelah Puan. Tapi anak kelas sebelah banyak anak terkenal, Mak, mereka pun ikut jadi anak terkenal.”
“Terkenal? Artis maksud kau?”
“Bukanlah, Mak. Maksudnye anak-anak toplah, Mak, anak-anak terkenal di sekolah kami.”
“Oh, macam tu. Lalu ape yang jadi masalah?”
“Sejak pisah kelas ni, mereka dah jarang mau main, mau pulang same pun tak nak.”
“Iye, mungkin jadwal kelas kaliah dah beda. Manelah tau buat tugas mesti sama anak kelasnye kan, jadi jarang bejumpe engkau.”
“Tadi pun Puan pikir macam tu, Mak, tapi misalkan bejumpe di dekat rumah atau di masjid, mereka tetap macam tu. Macam tak nak didekati. Tak Puan sendiri yang merase, Mak. Raihan, Dinda, Mila dan Farid pun merase hal serupe.”
“Ambiklah positifnye. Mungkin mereka sedang menyesuaikan diri dengan lingkungan baru, atau mungkin ade kesibukan sehingga buat sementare kalian tak bisa main besame.”
“Nah, itulah yang nak ingin aku tanyekan, Mak.”
“Ape hal?”
“Haruskah bekawan karena punya hal yang same, Mak? Tu bile tak same tak bisa bekawan lagi?”
“Kan dah Mak cakap.”
“Tak cume itu, Mak,” sela Puan, “misalkan ade ni kawan Puan cerite. Dulu, die punya kawan dekat tapi karena kawannye punye kawan baru yang lebih cantek dan kaya die pun tak nak main same kawan Puan tu. Bahkan ye, Mak, kawan Puan bilang kawannye tadi dah ikut besolek macam kawan barunye tu. Patutlah die tak nak main dengan kawan lamenye. Kawan Puan ni tak suka besolek, macam emak-emak cakapnye. Tu kan, Mak, ade lagi, Dinda cakap Rosyid dan Zahara tak nak main dengan kite orang karena kite tak masuk kelas unggul macam mereka. Mereka tu kini dah sering ikut lombe, lombe inilah, itulah. Tak nak begaul sama kami karene kalau dengan kami mereka tak bekembang.”
Sembari Puan bertutur, emak Puan menatap anak gadisnya dengan tekun, teringat dulu Sarah, kakak Puan pun pernah mengeluhkan hal yang same. Maka berkatalah emak Puan,
“Nak, apekah kau mendengar langsung bahwa kawan lame kawannye kau tu memang
tak nak bekawan pasal die tak suke bedandan? Atau Zahara dan Rasyid cakap langsung
kalau mereka tak nak besame karena mereka tak dapat bekembang bile besame kau dan
yang lain?”
“Tak, Mak, tapi...”
“Kalau macam tu, dengar petuah Mak kau ni elok-elok ye. Pertame, jangan kau suke berpikir yang tidak-tidak pada hal yang belum jelas duduk pangkal persoalannye. Ingat, Nak, sahwa sangka itu bujukan setan, larangan Tuhan. Mengape? Karena sahwa sangka tadi dapat membawa kau dan kengkawan kau bermusuhan dengan kawan-kawan kalian tu, padahal belum tentu itu alasannye. Dan kalau memang ini menganggu kau, kau ajaklah mereka becakap-cakap. Tanyakan ape sebab, bukankah kalian semua bekawan dekat? Main besame, bekongsi same, tak payah kan? Kedue, biasekanlah jangan begantung penuh dengan manusie dan yang lain. Pade Tuhan sajelah kau cukup begantung. Mengape? Manusie, Nak, dapat datang dan pergi. Siape yang kekal? Tuhan sajelah, Nak.”
“Termasuk Emak?”
“Iyelah, kau kira Mak tak kan mati? Kau nanti tak kan pergi? Itu yang perlu sedari kini kita siapkan, Nak. Oleh sebab tu perihal kawan yang dekat kini dan jauh jangan dirisaukan betul. Baiknye kau arahkan pikiran kau tu ke pelajaran, ingat apa yang jadi cite-cite kau. Jangan terlena dengan sahwa sangka yang tidak-tidak. Nah, yang tersangkir ini dapat jadi pelajaran lain buat kau. Bile memang nanti akhirnya kau tahu ape alasan kengkawan kau tak lagi dekat dengan kau, dan alesan mereka orang pas sesuai dengan yang kau sangka, maka camkan ini baik-baik. Bekawanlah karena budi mereka, perangai elok mereka, bukan karena rupe atau pintarnya mereka, atau karena kepunyaan bende mereka. Tak kekal. Dapat beganti. Tapi bile kau bekawan karena perangai elok mereka, insha Allah tali erat kau dengan kawan-kawan akan terjage. Itulah kawan sejati dan adelah die. Paham?”
Puan mengangguk seraya tersenyum. Legalah dirinye telah menceritakan tanda tanya yang menggelayuti pikirannye berhari-hari ni, tapi...
“Oi, Mak, kalau kawan kite tadi baik tapi sekarang jadi tak elok, boleh tak kita takut nak bekawan lagi dengannye?” datang Sarah tibe-tibe bertanye sambil duduk di samping Puan. Rupa-rupanya sedari tadi Sarah mendengarkan dialog antara adik dengan emak mereka.
“Tak elok tu macam mane?” tanya emak sambil lanjut menjahit.
“Pakai obat-obatan, suke mabuk macam tu, Mak.”
“Astagfirullah, kau pun macam tu?” untuk kedua kalinye emak meninggalkan jahitannye dan menghadap langsung ke putri sulungnye. Puan bolak-balik memandang emak dan kakak pangkuannye.
“Tak lah, Mak, aku cakap tadi, kawan aku. Ade kawan Sarah ketangkap, Mak, waktu mabuk. Kabarnye die pakai obat-obatan juge, Mak. Padahal dulu anaknye elok laku. Tapi berubah sejak naik kelas ni mak. Sekarang die diskors, Mak, masuk ke rehabilitasi cakap guru kami.”
“Masya Allah, sayang hati kawan kau tu. Kawan kelaske atau kawan di mane, Nak?”
“Kawan kelas, Mak, dulu dekat tapi sejak berubah tu tak dekat macam dulu lagi.”
“Hmm yee kalau begitu jage-jage dekat die, jangan sampai kau ikut pule macam tu. Elok lagi kalau kau dan kawan-kawan kau membantu die, tapi jangan pule hal ni jadi olokan kau dan kengkawan kau. Jangan pule kau sebar-sebar perihal ni, tak baik,” jawab emak sambil dengan nada memperingatkan.
“Tapi aku jadi takut nak bekawan dengan die, Mak, jahat tak Sarah?”
“Jahat tak, boleh jage-jage, tapi janganlah pule karena kau takut, kau kucilkan die. Kalau memang bekawan, tak hanye saat senang. Saat tepuruk macam ni pun dapat bekawan, kau bantu. Apalagi kalau kau dan kawan-kawan kelas kau besame-same membantunye, pastilah die senang kan nak,” jawab emak sambil tersenyum.
“Tapi kalau die dah mengancam orang lain dan tak mau berubah? Boleh tak kite tak bekawan lagi, Mak?”
Kali ini Hadi anak tertua emak yang menyela. Seperti halnya Sarah, Hadi pun ikut mendengar dialog emaknya dengan adik-adiknya dari kamarnya, dan kini Hadi turut ambil duduk dengan adik-adik dan emaknye.
“Hei, adekah kawan kau macam tu?”
“Tak, betanye aje. Kalau kawan kite jadi orang jahat, macam mane kita bekawan, Mak?”
“Ye kalau perangai die dah mengancam, jahat pade orang lain, macam mane nak bekawan? Salah-salah kite jadi korban.”
“Jadi kita tak boleh bekawan dengan orang macam tu, Mak?”
“Kalau hemat Mak kau ni, janganlah. Timbang mudhorat dan manfaatnye nak.”
“Yah kalau macam tu, tak adelah kawan sejati, Mak?” tanya Puan dengan wajah penuh kecewa.
Baru emaknya akan menjawab, hadirlah ayah Puan. Puan, Sarah dan Hadi ikut bergabung duduk dengan mereka.
Ayah mereka yang petang itu berkebun di halaman rumah mendengar tanya jawab istri dengan anak-anak mereka dari halaman, dan demi itulah ayah mereka masuk dan turut bergabung dan menimpali pertanyaan Puan, “Memang ape makne sejati menurut kau, Puan?”
“Selamanyelah, Yah, abadi.”
“Di dunie ni ada yang abadi tak?”
“Tak, Yah.”
“Nah, kalau macam tu berarti?” tanya ayah sambil tersenyum mantap memandang satu per satu keluarganye.

  

Penulis, Mahasiswi Magister Psikologi UGM '14

Share on Google Plus

About kampusnusantara

Media yang menyajikan berita dan informasi seputar pendidikan Indonesia. Sebuah kancah pencerahan yang mencerdaskan bangsa

0 komentar:

Posting Komentar